1. Ε΄Τάξη Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Μουσείο Μπενάκη
Πέμπτη 12/12/2013
Εκπαιδευτικός: Περσοπούλου Κωνσταντίνα
Τίτλος προγράμματος:«Βυζαντινό κάλεσμα»
Στo πλαίσιo των εκπαιδευτικών επισκέψεων η Ε΄τάξη επισκέφθηκε το Μουσείο Μπενάκη για να παρακολουθήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Βυζαντινό κάλεσμα». Το πρόγραμμα συνδέεται άμεσα με ενότητες του μαθήματος της ιστορίας της Ε΄ τάξης «Στα βυζαντινά χρόνια». Ήταν μια ευκαιρία για τα παιδιά να δουν από κοντά ιστορικά κειμήλια και καλλιτεχνήματα που, γεννημένα από τα χέρια των πιο άξιων δημιουργών, σώζονται από τη βυζαντινή εποχή.
Πριν την επίσκεψη προβάλαμε στην τάξη το εκπαιδευτικό υλικό προετοιμασίας (διαφάνειες και κείμενα) που μας είχαν στείλει από το μουσείο, ώστε τα παιδιά να έχουν μια ιδέα για το εκθέματα που θα έβλεπαν στο χώρο.
Η υπεύθυνη του προγράμματος ξενάγησε τα παιδιά σε επιλεγμένα εκθέματα. Με κατάλληλες ερωτήσεις και πληροφορίες τα βοήθησε να γνωρίσουν καλύτερα τα έργα και τις ημέρες των κατοίκων της σπουδαίας και μακρόβιας βυζαντινής αυτοκρατορίας.
Μερικά από τα εκθέματα που είδαμε ήταν νομίσματα, κοσμήματα, υφαντά, πιάτα και άλλα είδη καθημερινής χρήσης με ποικίλα θέματα που πλαισιώνονται από πλούσια διακοσμητικά στοιχεία. Φυσικά έντονη ήταν η παρουσία των εκθεμάτων θρησκευτικού χαρακτήρα (ξυλόγλυπτα, αγιογραφίες, ψηφιδωτά, σταυροί?), αφού η βυζαντινή ιστορία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το χριστιανισμό.
Αξιοσημείωτο είναι πως οι δημιουργοί πάνω στα αντικείμενα που κατασκεύασαν και μεταχειρίζονταν καθημερινά, έβαλαν θεούς και ημίθεους, νύμφες, ήρωες και κενταύρους, πρόσωπα, όντα και τέρατα δανεισμένα από τη μυθολογία, να πιστοποιούν την αντοχή του αρχαιοελληνικού πνεύματος. Η συνύπαρξη θρησκευτικών και μυθολογικών θεμάτων στα βυζαντινά έργα τέχνης και είδη καθημερινής χρήσης μαρτυρούν πως ο σπουδαίος βυζαντινός πολιτισμός στηρίχτηκε σε δύο αντιφατικές βάσεις, την ελληνική και ρωμαϊκή πνευματική κληρονομιά και τη χριστιανική διδασκαλία.
2. Γ΄και Δ΄Τάξη Εκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο Μπενάκη
Τετάρτη 18/12/2013
Εκπαιδευτικοί: Μινάρδου Εύη (Γ΄Τάξη)
Τσιφλίδου Σίσσυ (Δ΄Τάξη)
Τα παιδιά, αφού αξιοποίησαν το υλικό προετοιμασίας που έστειλε το Μουσείο Μπενάκη σχετικά με την ιστορία και το έργο του Μουσείου αλλά και υλικό που αφορούσε στη συλλογή που θα επισκεπτόταν η κάθε ομάδα, επισκέφθηκαν ένα από τα σημαντικότερα Μουσεία της χώρας μας. Το Μουσείο Μπενάκη είναι το πρώτο Μουσείο που ιδρύθηκε στη χώρα μας και το πρώτο που συμπεριέλαβε εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά στις δραστηριότητές του. Πολυθεματικό, με πλούτο συλλογών, αλλά και ενεργό παρουσία με ποικίλες δραστηριότητες (εργαστήρια, προγράμματα) για τα παιδιά, δίνει το παράδειγμα ενός Μουσείου που σέβεται τον επισκέπτη και στοχεύει σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.
α. Γ΄Τάξη: «Τα ?παιδιά? της Νεοελληνικής Συλλογής σάς παρουσιάζουν ?»
Η τάξη ταξίδεψε στην Ελλάδα των νεότερων χρόνων με οδηγούς τα ?παιδιά? του Μουσείου Μπενάκη. Στη διαδρομή γνώρισε χαρακτηριστικά αντικείμενα της κάθε περιοχής που τη βοήθησαν να ανακαλύψει διαφορετικές όψεις της καθημερινής ζωής και τέχνης της εποχής. Αμέσως μετά συνδύασε χρώματα, νήματα και τη δική της φαντασία σε ένα παιχνίδι εμπνευσμένο από τη Νεοελληνική Συλλογή.
β. Δ΄ Τάξη: «Η καθημερινή ζωή στη αρχαιότητα»
Τα αντικείμενα της αρχαϊκής, κλασικής και ελληνιστικής εποχής της Αρχαίας Συλλογής έγιναν το απαραίτητο σκηνικό για να "μεταφερθούν" οι μαθητές-τριες σε μια αρχαία πόλη και να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής των ανθρώπων της.
Ιδιαίτερη εντύπωση μάς έκαναν οι αναφορές στην τελετή του γάμου στην αρχαία Αθήνα, η θέση της γυναίκας την εποχή εκείνη και όλες εκείνες οι τελετουργίες τον μήνα Γαμηλιώνα (που γίνονταν δηλαδή οι γάμοι, ο σημερινός Ιανουάριος) για την προετοιμασία της νύφης (το αγγείο που ονομαζόταν λουτροφόρος, η παράδοση των παιδικών παιχνιδιών του κοριτσιού στο ιερό της θεάς Άρτεμης, η ενδυμασία της νύφης, το τραγούδι του γάμου,ο υμέναιος, αλλά και το ίδιο το δείπνο του γάμου στο σπίτι της νύφης και την επόμενη μέρα του γαμπρού).
Η "ανάγνωση" των μικρών καθημερινών ιστοριών έγινε μέσα από τα εκθέματα του μουσείου ενώ η δυνατότητα να δούμε από κοντά και να μελετήσουμε εκθέματα που σχετίζονταν με τις υπάρχουσες ιστορικές μας γνώσεις (γεωμετρικά αγγεία, υδρίες, κούροι και κόρες, ερμαϊκές στήλες, πλαγγόνες, σκύφοι, πολεμικά κράνη κ.ά.) ανανέωνε διαρκώς το ενδιαφέρον μας για την αρχαία συλλογή.
Με τη βοήθεια καρτών οι ίδιοι "σκηνοθετήσαμε" μικρές καθημερινές ιστορίες. Άλλη ομάδα, επηρεασμένη από τους περσικούς πολέμους, κατασκεύασε μια ιστορία με το μικρό Μιλτιάδη, άλλη διηγήθηκε με τη συμμετοχή όλων των μελών της την ιστορία του γάμου μιας νεαρής Αθηναίας ενώ μια τρίτη ομάδα παρουσίασε μια ιστορία που περιείχε και τους ίδιους τους μαθητές σε αυτήν! Οι αφηγήσεις δουλεύτηκαν στην τάξη, την ώρα της Ευέλικτης ζώνης και παρουσιάστηκαν με τα ομαδικά κολάζ στην ολομέλεια της τάξης.
3. Θέατρο Ιλίσια-Παιδική Σκηνή, "Δον Κιχώτης"
Θεατρική ομάδα "Μαγικές σβούρες"
Εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποίησε η σχολική μονάδα στο σύνολό της
Πέμπτη 27/2/2014
Συνοδοί Εκπαιδευτικοί: Οι εκπαιδευτικοί των τάξεων του Σχολείου
Πρόκειται για τη θεατρική μεταφορά ενός από τα πιο πολυδιαβασμένα μυθιστορήματα όλων των εποχών. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τους ήρωες του βιβλίου και να «συναντήσουν» τις ιδέες στις οποίες βασίζεται το πασίγνωστο αυτό έργο με μια σύγχρονη ματιά.
Παράλληλα, μέσα από αυτήν την άρτια σκηνοθετημένη παράσταση, είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν στοιχεία του ισπανικού πολιτισμού και να θαυμάσουν τα εντυπωσιακά κοστούμια που είναι εμπνευσμένα από πίνακες ζωγράφων που έζησαν ή εμπνεύστηκαν από την Ισπανία, όπως του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, του Βελάσκεθ, του Πικάσο και άλλων.
Η μουσική της παράστασης πηγάζει από όλη την γκάμα των Ισπανών συνθετών, ενώ τα τραγούδια βασίζονται σε παραδοσιακά και λαϊκά τραγούδια ειδικά διασκευασμένα για παιδιά.
Η ιστορία μας εκτυλίσσεται στην Ισπανία. Ένας ευγενής, που ζει εκεί με την ανιψιά του και τους λίγους αλλά καλούς του υπηρέτες, διαβάζει πολλά βιβλία αλλά ένα από αυτά του κάνει ιδιαίτερη εντύπωση. Είναι το βιβλίο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες ο «Δον Κιχώτης». Αμέσως, χωρίς δεύτερη σκέψη, πείθει τον εαυτό του ότι ο Δον Κιχώτης, είναι αυτός ο ίδιος και ότι ο συγγραφέας ουσιαστικά περιγράφει τις περιπέτειες και τα ταξίδια του. Αυτό τον οδηγεί να αναζητήσει τα ίχνη του ήρωά του στο δικό του πια ταξίδι που έχει άπειρες ομοιότητες με το ταξίδι του Δον Κιχώτη.
Η δική μας άποψη: Αυτή η θεατρική παράσταση κατορθώνει με ένα μαγικό κλείσιμο να περάσει στα παιδιά το μήνυμα της πίστης σε ιδανικά και αξίες που για τη σημερινή εποχή θεωρούνται από πολλούς ξεπερασμένες αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητα του έργου και δικαιολογώντας το πώς τόσο το βιβλίο όσο και η θεατρική του μεταφορά εξακολουθούν να έχουν απήχηση μετά από εκατοντάδες χρόνια στο παιδικό και το ενήλικο κοινό.
Η ιπποτική ενασχόληση με την υπεράσπιση των φτωχών και των αδυνάτων παύει να ανήκει στη σφαίρα της ουτοπίας, όταν ο καθένας ανακαλύπτει το μέρος του εαυτού του που κρύβει έναν Δον Κιχώτη. Γιατί, όπως επισημαίνουν στο τέλος οι ήρωες, "ο καθένας από εμάς μπορεί να είναι ένας Δον Κιχώτης"...
Ο Δημήτρης Αδάμης μιλά σε συνέντευξή του για τη φετινή παράσταση:
Ποια τα βασικά χαρακτηριστικά της φετινής σας παράστασης;
Η φετινή μας παράσταση είναι γεμάτη από το ρομαντισμό του έργου αλλά και από ένα ιδιαίτερο χιούμορ μιας και ο βασικός ήρωας συνεχώς ξαφνιάζει τους πάντες με τις επιλογές του. Επιλέξαμε την παρουσίαση της παράστασης στα όρια των κινουμένων σχεδίων ώστε να φανεί ανάγλυφα αυτή η ιδιαίτερη φιγούρα, του Δον Κιχώτη αλλά και των άλλων ηρώων, όπως ο Σάντσο.
Ποια είναι τα μηνύματα που θα πάρουν τα παιδιά μαζί τους φεύγοντας από το Θέατρο Ιλίσια;
Το ανεύφικτο που γίνεται εφικτό, το όνειρο που μπορεί να γίνει πραγματικότητα αρκεί να πιστεύεις σε αυτό.?Είμαστε όλοι Δον Κιχώτες? έτσι κλείνει το έργο και αυτό είναι το βασικό του μήνυμα.
Αλλά σίγουρα το κάθε παιδί θα ανακαλύψει κι άλλα, κρυμμένα μηνύματα, αυτά που το αφορούν, το καθένα ξεχωριστά. Γιατί αυτή είναι η σπουδαιότητα των μεγάλων λογοτεχνικών κειμένων.
Ποιος είναι ο δικός σας αγαπημένος ήρωας του «Δον Κιχώτη» και γιατί;
Θα ήμουν άδικος αν ξεχώριζα κάποιον. Η κάθε φιγούρα είναι μοναδική και κουβαλάει έναν ολόκληρο κόσμο τον οποίο και καλούμαστε να γνωρίσουμε μέσα σε αυτή τη μία ώρα και τριάντα λεπτά που διαρκεί η παράσταση. Το σημαντικό είναι τί άφησε ο καθένας από αυτούς μέσα μας.
[Για να διαβάσετε όλη τη συνέντευξη πατήστε εδώ.]
Δείτε κάποιες από τις πολλές εκδόσεις του έργου (κυρίως το πρωτότυπο αλλά και διασκευές του):
4. Δ΄Τάξη Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο Ακρόπολης
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: "Τα γλυπτά του Παρθενώνα"
Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014
Συνοδοί εκπαιδευτικοί: Τσιφλίδου Σίσσυ (Δ΄ Τάξη)
Παπανδρουλάκη Κάλλια (εκπ/κός αγγλικής γλώσσας)
«Τα γλυπτά του Παρθενώνα» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που πραγματοποιείται στην Αίθουσα του Παρθενώνα και έχει ως σκοπό την εξερεύνηση και ερμηνεία του ναού και των γλυπτών του από τους μαθητές. Οι μαθητές με τη βοήθεια προπλασμάτων της Ακρόπολης και των μνημείων της κατανοούν την τοπογραφία και την ιστορία του Ιερού Βράχου και αναπαριστούν με τη φαντασία τους το λαμπρό Iερό, όπου οι Aθηναίοι λάτρευαν την προστάτιδα θεά τους. Γνωρίζουν την αρχιτεκτονική του Παρθενώνα, του μεγαλύτερου ναού της Ακρόπολης και εξερευνούν τα θέματα των γλυπτών που στόλιζαν το ναό.
Επίσης η κατανόηση των γλυπτών από τους μαθητές ενθαρρύνεται μέσα από ένα παιχνίδι ανασύνθεσης της δυτικής ζωφόρου όπου με τη βοήθεια ειδικά κατασκευασμένων εκμαγείων παρατηρούν τις λεπτομέρειες των γλυπτών.
Τέλος συμμετέχουν σε ειδικό εργαστήριο κατασκευής χειροτεχνίας με θέμα το άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης.
H εκπαιδευτική επίσκεψη υλοποιήθηκε σε τρία στάδια:
α. την προετοιμασία της επίσκεψης, β. την επίσκεψη στο Μουσείο και γ. τις δραστηριότητες που ακολούθησαν μετά την επίσκεψη. Επειδή οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Ευέλικτης ζώνης, αναρτήθηκαν στον αντίστοιχο φάκελο δραστηριοτήτων της ιστοσελίδας. Αναλυτική παρουσίαση μπορείτε να δείτε εδώ.